Kedves Mindenki!
Annak érdekében, hogy egy kis új színt vigyek a blogba, egy kedves barátom tanácsára egy új témát indítok. Ez pedig, mint a címben is láthatjátok, a filmkritika. Igyekszem időt keríteni rá, hogy hetente legalább egy filmet megnézzek, és képernyőre vessem a gondolataimat róla, remélhetőleg a ti nagy örömötökre.
Emellett persze nem válunk meg Sarge barátunk filmajánlójától sem. Hiszen ő képekkel dolgozik, amit nem mindig pótolhatnak a szavak. Amellett meg, én nem vagyok épp egy nagy filmguru, így akár az ő ajánlója még ötleteket is adhat, mit kritizáljak.
Remélem, elnyeri tetszéseteket a munkásságom. Ha bármi észrevétel, óhaj, sóhaj van, azt örömmel várom.
És, akkor nézzük is az első témánkat!
Kezdjük talán azzal, hogy nem kedvelem igazán az
angolokat. Az angol embereket, az angol zenét, az angol filmeket.
Nem tudom megmagyarázni, különösebben miért, de valahogy tőlem
idegen ez a fenkölt higgadtság ez... sznobéria. Most nem tudok rá
jobb szót. De könnyedén félre tudom tenni ezt az enyhe, már-már
inkább közönbösségbe hajló ellenszenvemet, ha valami olyannal
találkozom, ami tényleg jól sikeredett. Mert igen, az angolok
képesek ilyesmire is. Néha, de képesek. Ha már filmeknél
tartunk, ilyen az Igazából szerelem, és igen, ilyen az Imagine You
and Me is.
Persze ez is az
angolszász kultúra gyöngyszeme, ami az embernek néha már a
könyökén jön ki, de mégis üde színfolt a hollywoodi
sablonsztorik után. Ezt pedig már az elején is bebizonyítja,
hiszen, a szokásos romantikus forgatókönyvvel ellentétben, ez a
film nem esküvővel végződik, hanem azzal indul.
De ne rohanjunk ennyire
előre! Ragadjunk le először inkább máris a címnél! Az előbb
angolul használtam. Okkal. A cím Imagine You and Me, amit magyarra
„frappánsan” Egy szoknya, egy szoknyaként fordítottak.
Eredeti, mi? Bár az angol cím lefordítása (angolul nem értők
kedvéért azt jelenti, Képzelj el téged és engem) sem lett volna
épp hatásos, de mindegy.
Enyhe címmániában
szenvedek, úgyhogy elgondolkoztam egy kicsit ezen is, de igazából
olyan hú de nagy jelentősége nincs neki. Csak annyit árul el a
filmről, amit már amúgy is tudunk jó előre, ha leülünk
megnézni. Ez egy romantikus film. Na bumm.
A történetben azonban
van egy „kis” csavar. Ha már valaki ezen a blogon olvassa,
gondolom egyből kitalálja, mi, de azért kifejtem. (Ahogy mondani
szokás, figyelem, innentől a tartalom ismertetése következik!)
Szóval, mint már
említettem, a történet esküvővel kezdődik. Egy szép pár, akik
már szinte az idők kezdete óta együtt vannak, végre egybe
kelnek. Barátok, szeretők, mi egy más, ahogy ezt jó párszor, de
talán még kellemesen mértéktartó számban el is mondják.
Azonban a kép csak az első pillanatban tűnik ennyire idillinek.
Vagy csak azért látom így, mert nagy vonalakban már ismertem
előre, mi lesz? Mindenesetre kitűnik, hogy párocskánk mégse
illik annyira össze. Jó barátok, ez tiszta sor, de nekem már
egyből szemet szúrt, mennyire különböznek. Adott egy tipikus
angol pasi, Hector, a továbbiakban csak Heck. Az a tipikus kinyalt,
öltönyös, Mr. Bean-arcú angol úriember, aki megfontoltan, és a
legkevésbé sem kalandvágyóan éli az életét. Ebből persze
kilóg, hogy nagy álma bejárni a világ legnagyobb bulihelyeit, de
ez még belefér. Emellett viszont kissé visszahúzódó, csöndes,
és amikor telemarketingben kiéli rábeszélőképességét, akkor
is utálja magát, amiért átver embereket. Mellette pedig ott van A
nő (direkt nagy a-val), Rachel, a továbbiakban Rach. A
legtökéletesebb az lenne, ha ő meg egy nagyvilági ribanc lenne,
akit már fél London végighúzott, de ennyire azért szerencsére
nem mentek messze a forgatókönyvírók. Mindenesetre hősnőnk tele
van élettel. Vidám, energikus és arra vágyik, hogy kiélvezze az
élet örömeit. Mindezt azonban még mindig belesimulva az angol úri
finomságba, bár ez esetében egyáltalán nem zavaró.
Ez a különbözőség
már rögtön az első jelenetekben megmutatkozik, amikor a lagziban
az ifjú férjnek kellene köszöntőt mondania, ő viszont a
mikrofon előtt állva besül. Ezt pedig még ki is hangsúlyozzák
jó előre azzal, hogy a kissé habókos örömapa helyett beszédre
felkért haver úgy konferálja fel őt, hogy azért várt ennyit az
esküvővel, hogy legyen ideje felkészülni megtartani a beszédet.
Jelentem, nem készült fel. De semmi gáz, hiszen ott van mellette a
talpraesett kis menyecske, aki az ő szövegét is elmondja,
egyáltalán nem önteltnek ható módon ajnározva magát a férje
helyett. (És ezt most nem ironikusan mondom. Nekem tényleg nem tűnt
önteltnek.) A mi jó Heckünk pedig talán kicsit elégedett is
magában, hogy megúszta a beszédet.
Ha már szóba került az
ominózus haver, megemlíteném, hogy talán ő volt nekem a
legszimpatikusabb karakter a filmben. Ő Cooper, aki talán a
legkevésbé angol az egész bagázsban. Leginkább egy tipikus
germán izomtorony bőrébe bújtatott amerikai macsóként tudnám
jellemezni, aki még a legjobb barátja esküvőjén is csajozik,
sosem szalasztja el az alkalmat, hogy egy jó nőt meghuzogasson, és
még a legyet is röptében... Ez akár a film legundokabb
karakterének címét is rátestálhatná, de valahogy ezt mégis
sikerült elkerülni, és, legalábbis számomra, egy kellemes
figurát varázsolni belőle.
Na de, hogy ne nyújtsam
túl hosszúra a tésztát, rögtön rá is térek a konfliktusra,
ami már rögtön az esküvőre betoppan, a virágos lány
szerepében, akiről rövid úton, bár már nem az esküvőn,
kiderül, hogy leszbikus. Nem épp az az orientációjára hú de
büszke fajta, de igazából nem is titkolja. Ő Luz, ha már
mindenkit nevén nevezünk.
És itt máris felvetődik
a film legfőbb kérdése. Pontosabban... helyesbítek. A számomra
legnagyobb kérdés a filmmel kapcsolatban, mert utóbbi inkább
tényként kezeli. Nevezetesen a szerelem első látásra-téma.
Ugyanis adott, mint már említettem, a Heck-Rach páros, akik
tükéletesen megértik egymást, és talán az ágyban is jól
elvannak (gyaníthatóan inkább valószínű, mint talán), de
amúgy, Rach számára, igaz tudatlanul, inkább a „Kedves fiú,
jól meg vagyunk együtt, barátok vagyunk, miért ne menjek
hozzá?”-eset áll fenn. Aztán megjelenik Luz, és bada bumm!
Ez az talán, ami a
legjobban zavar a filmben. Jó, jó, jogos, 90 percbe nehéz egy
monumentális szerelmi drámát belesűríteni. A nézők
valószínűleg unnák is. Az viszont nekem még a felvázolt
körülmények mellett is kissé fura, hogy hősnőnk épp hozzámegy
a férfihoz, akit „szeret”, és pont az esküvőjén zúg bele
egy másik emberbe, ráadásul pont egy nőbe. Még akkor is, ha
eltelik egy kis idő, amíg ő tudatára ébred ennek.
De lehet, ez csak nekem
fura, mert én inkább azt vallom, ha van is egy első látásra
kölcsönös vonzalom, ami a biológiai determinizmuson, megérzéseken
és hasonlókon alapul, a szerelem hossző munka, sok-sok együtt
töltött idő és egymás megismerésének eredménye.
De persze ez se fér bele
90 percbe, és annak, aki hisz az első látásra szerelemben, nem is
kell, hogy beleférjen. Számomra pedig megnyugvást jelentett
némiképp, hoby azért mégis kellett egy kis tipródás ahhoz, hogy
ez az egész tisztázódjon hőseinkben, és a két csinos hölgy
egymás karjaiban kössön ki. Még ha a való életben ez,
szerintem, nagyságrendekkel hosszabb és bonyolultabb is, ha
betudjuk a film adta kereteknek, egész élvezhető.
A végén pedig
természetesen ott van a happy end, aminek mibenlétét azonban már
nem lövöm el. Inkább nézzétek meg! Mivel, összességében
elmondható, ha kissé cinikusan is állok hozzá, a számos klisés
elem (pl. a kissé dinka após a legdrámaibb pillanatban benyögi a
nagy bölcsességet, a szerető férj feláldozza magát szíve
hölgye boldogsága érdekében, a szerelmesek végül egymásra
találnak, méghozzá nem is akárhogy stb.) ellenére mégiscsak egy
kellemes kis filmről beszélünk.
Aki szereti a romantikus,
de azért mégse szívettépően sírós filmeket, és nem zavarja,
ha két nő egymásba habarodik a képernyőn, annak mindenképpen
ajánlom.
Nagyon meglepődtem a magyar fordításon. O.o Hülyén jön ki, hogy ezzel is mást akarnak reklámozni...
VálaszTörlésViszont jól sikerült a filmkritika, őszinte, tetszett. Jöhet még! ;)