Tengerpart, homokszobrok és flört
B-vel a föld körül
Figyelem: A történet a B magánya című alsorozat eleme. Megértéséhez nem feltétlenül szükséges az alsorozat összes eddigi elemét elolvasni, aki azonban érteni szeretné az összefüggéseket, annak a Magány című történet előzetes elolvasása erősen ajánlott és az utalások megértése szempontjából hasznos lehet a Sivatagi vihar című történet ismerete is.
*******************************************************************
A
napfény perzselő hevülettel terítette be a vidéket. Mintha csak
elhúztak volna valamiféle redőnyt, ami a téli hónapokra elzárta
a világot az odafentről érkező gyilkos hőtől, ami most szabadon
áramolhatott egészen a felszínig, még extrán fel is erősödve a
körülöttem elterülő betondzsungelben.
Egy
felhő sem volt az égen, ameddig a szem ellát, a szikrázó
mennybolt hevét pedig minden aszfaltút és húsz emeletes
paneltorony mintha csak egyedül és kizárólag rám sugározta
volna. Úgy éreztem magam, mintha csak egy mediterrán Kőbányában
lennék. De még a tenger közelsége se segített. Ami légtömeg
onnan érkezett, azt is mintha csak Lucifer lehelte volna ki a Pokol
gőzkamráiból.
A
bolgárok is jól kitalálták ezt a várost, mondhatom. No persze
Burgasz ugyan több ezer éves múltra tekint vissza, még ha az idő
java részében nem is ezt a nevet viselte, igazán jelentős
településsé csak a huszadik század során vált. Akkor lett
közepes méretű porfészekből a mai több mint kétszázezres
lakosságával Bulgária negyedik legnagyobb városa. Mindezt persze
az akkori szemléletmód szerinti ideális helyzetének köszönhette
a Mindenható által is kikötőhelynek teremtett öböl partján
fekvő település, amit akkoriban ért el a vasút. A kommunisták
pedig úgy döntöttek, hoby itt is legyőzik a természetet, hiszen
a modern ember, szerintük legalábbis, ezt csinálja, és a nagy
nyári hőségekre fittyet hányva felhúzták ide ezt a szögletes
sztálinista barokk betonrengeteget, ami nyáron úgy gyűjti a hőt,
mint mókus a makkot télire.
Ahogy
a panelházakból a közöttük tekergő aszfaltkígyón haladtomban
rám fókuszálódott a hőség, úgy éreztem, mindjárt beleolvadok
a motorom bőr ülésébe. Már nem is vágytam többre, csak mint a
vándor, aki már napok óta vánszorog a sivatagban. Vízre. A
számba, nyelőcsövembe és gyomromba is, de magam köré is, hogy
végre minden porcikámat lehűthessem.
Egy
örökkévalóságnak tűnt a kínszenvedés, amíg átverekedtem
magam a kétszázezres beton kaptárrendszeren és végül elértem a
Fekete-tenger partját.
Bár
Burgasz elsősorban a kikötőjére épülő iparváros, azonban még
a kommunisták is beláthatták, hogy egy tengerparti mediterrán
városban a szabadtéri közösségi terek számára nincs is
ideálisabb hely a vízhez legközelebb eső területeknél. Így hát
az okos várostervezők a betonmonstrumok és a víz közé egy
hatalmas, elnyúló parkot álmodtak.
Legnagyobb
örömömre.
Amikor
végül leparkoltam a motoromat és tépőzárszerűen lehúztam
magam a bőr ülésről, az első dolgom volt, hogy kizipzárazzam
protektoros dzsekimet és a vasparipa csomagtartójába gyömöszöljem,
sisakom eltávolítása után pedig átmozgassam az izzadtságtól
összeragadt fürtjeimet a levegőn, ismét némi nemű emberi külsőt
kölcsönözve magamnak, hogy megint legalábbis minimálisan nőnek
nézzek ki, ne egy grillcsirkének.
Mielőtt
azonban még belevetettem volna magam a tengerbe, hogy kissé
felüdüljek, útba akartam ejteni azt a helyet, amiért
tulajdonképpen ide jöttem.
Szerencsére
már az is kész felüdülést jelentett, ahogy végigsétáltam az
árnyas fák övezte sétányon. Nem volt az egyáltalán hülye, aki
egy ilyen parkot álmodott ide, már ha a környékre a politika adta
szűkös anyagi és időbeli keretek a környékre nem épp a július
eleji hőséget álló megoldású épületeket igényeltek.
Bár
ennek megfelelően a park kellemesen méretes lett, az arra ideális
végén átváltva homokos strandba, mégse volt nehéz megtalálnom
azt a kis elkerített részt, amit kerestem. Hiszen ugyan Burgasz az
ország turisztikailag egyik legfelkapottabb régiójának, a
nyaralók számára kiépített tengerparti térségnek a központja,
önmaga, nyilvánvaló okokból, nem ad otthont túl sok
látványosságnak. Aminek pedig mégis, azt már messziről
kitáblázzák.
Így
járt a 2008 óta minden évben megrendezett homokszobor kiállítás
is, melynek tábláit követve végül ott is álltam az elkerített
rész kapujában. Ugyan maga a kiállítás még nem nyitott meg, így
belépő nélkül is beslisszolhattam a tárva-nyitva álló kapun, a
hatalmas homokhalmok már ott magasodtak. Némelyikből már ki is
kandikált egy-egy oroszlán feje, vagy egy elefánt lába, esetleg
egy fényképezőgép objektívjének élethű mása, híven az idei
fesztivál témájához, a szafarihoz.
A
legtöbb készülő műalkotás egyedül ácsorgott a hatalmas déli
hőségben. Alkotóik valószínűleg épp elmentek valahova hűsölni.
Csak a közeli pavilonok alatt ücsörgő és a bolgárok két
kedvenc tevékenységének, a kávézásnak és a dohányzásnak
valamelyikét űző biztonsági őr nem túl éber tekintete őrizte
a még homok héjukban pihenő mesterműveket.
Előbbiek
nem is fordítottak rám túl sok figyelmet, ahogy ott sétáltam a
homokhalmok között, megszemlélve a készülő munkákat.
A
szobrászok azt szokták mondani, hogy az eléjük kerülő
munkaanyagban már ott van a kész alkotás. Az ő dolguk csak annyi,
hogy megszabadítják azt a körülötte lévő felesleges anyagtól.
És valóban, a vakondtúrásszerű sárhegyre hajazó buckák
belsejéből mintha valódi, sárgásbarna bőrű állatok testrészei
kandikáltak volna ki. Igaz, ha én lapátot ragadok és megpróbálom
felboncolni az egyik dűnét, egy fia elefántot, de még
valószínűleg egy sivatagi futóegeret se találnék benne. Az itt
alkotó művészek viszont mintha csak tényleg leporolnák a kész
szobrokról a rájuk rakódott porréteget, akárcsak ahogy a gízai
szfinxről szokták az időről időre rárakódó homokrétegeket.
Tekintetem
végül a kiállítás bejáratánál ácsorgó szobron állapodott
meg. A már majdnem kész alkotás mintha csak két valódi csimpánzt ábrázolt volna, ahogy egymással szembe fordulva
átölelik egymást. Akárha a két majom csak elszundított volna,
miközben testüket befedte egy leheletvékony homokréteg. Minden
egyes porcikájuk megnyerően realisztikus volt. A tagjaik, ahogy
egymáshoz simulnak, már-már emberszerű kifejezést öltő arcuk,
egymás teste köré font karjaik... de néhol még szinte a
szőrszálaikat is ki lehetett venni.
Tényleg
az ember már csak arra várt, hogy mikor szólalnak meg.
-
Tetszik? - Egy pillanatra megrázkódtam az elhangzottak hallatán.
Nem épp ilyen megszólalásra számítottam. Halk, makogás szerű
hangadásra, morgásra, esetleg gurgulázó, visításszerű
nevetésre talán, bár igazából azokra sem, hiszen jól tudtam,
hogy igazából "csak" egy szoborral állok szemben. Emberi
hangra azonban semmiképp.
Pillanatnyi
zavaromat végül egy, az egyik majom válla felett felbukkanó
mosolygós arc oldotta fel.
-
Ööö... igen. Csodás munka - krákogtam.
-
Ez nem volt túl meggyőző - kacagott fel a hang tulajdonosa,
vidáman hátravetve munkaanyagáénál talán csak egy árnyalattal
világosabb homokszőke haját.
-
Elnézést! - ráztam meg a fejem, igyekezve összeszedni magam. -
Csak egy kicsit elkalandoztam. Olyan valósághű ez a szobor.
-
Köszönöm - mosolygott rám most a váratlanul előbukkant művész,
akinek barna szemeiben a büszkeség csillogott, miközben lemászott
létrájáról és megkerülte alkotását, hogy végül
megállapodjon mellettem. - Néha már tényleg olyan, mintha igazi
lenne. Mintha bármelyik pillanatban megmozdulhatna.
-
Nagyon ügyes munka - bólintottam.
-
Köszönöm - mosolygott rám ismét hálásan, majd, egy pillanatnyi
hallgatás után, kissé észbe kapva, felnyögött. - Ó! Amúgy
Nina vagyok - nyújtotta felém a kezét.
-
Brigitta - szorítottam meg a felkínált jobbot, majd egy barátságos
mosoly kíséretében még hozzá tettem: - De szólíts csak B-nek!
A barátaim így hívnak.
A
várt hatás nem is maradt el. Nina arcán huncut mosoly terült
szét, értékelve apró bizalmaskodásomat, keze pedig talán egy
pillanattal még tovább is pihent a kezemben a szükségesnél.
-
Na és - folytatta végül, miután leeresztette a karját - te is
valamelyik szobron dolgozol?
-
Nem. Dehogy - kacagtam fel. - Én még egy méteres homokvárat is
nehezen tudnék megépíteni anélkül, hogy összedőljön. Maximum
ha az inkább emlékeztet egy homokbuckára helyezett bástyatömegre,
mint igazi várra.
-
Ugyan! Nem lehetsz olyan rossz - kuncogott vidáman Nina.
-
Fogadjunk? A te munkádat nem akarom tönkretenni, de ha kimegyünk a
strandra, ott megmutathatom.
-
Oké, ha olyanok a feltételek, semmi meglepő nincs abban, ha nem
megy - kacagott.
-
Mert? Milyen feltételekre gondolsz? - vontam össze a szemöldökömet.
- Ott is van homok.
-
Persze, de az nem ugyanolyan - nevetett tovább, mintha csak az
évszázad viccét sütöttem volna el.
-
Ezt kifejtenéd?
-
Homok és homok között óriási lehet a különbség - magyarázta.
- Tulajdonképpen az, amit mi egységes szemcsehalmaznak látunk,
rengeteg különböző anyag morzsáiból állhat össze. Különböző
lelőhelyeken pedig különböző összetétellel különböző
adottságokkal rendelkező homokot találhatunk.
-
Értem...
-
Hogy csak egy egyszerű példát mondjak - intett a tengerpart felé
-, a strandokon lévő homok is van, ahol szinte már úgy viselkedik
a lábunk alatt, mintha csak milliméteres vastagságban szórtak
volna fel vele egy aszfaltutat, máshol meg, például az itteni
tengerparton, a súlyod alatt szétfolyik és több centi mélyen is
belesüppedhetsz.
-
Tényleg. Most, hogy így mondod...
-
Még sose figyeltél fel erre?
-
Hogy őszinte legyek, nem nagyon - nevettem zavartan.
-
De ez csak egy nagyon szembetűnő példa. És lehetnek sokkal
nagyobb különbségek is. Például az üveg is kvarchomokból
készül, de, a közhiedelemmel ellentétben, nem minden homok
alkalmas üvegkészítésre. Ezért van az, hogy például az
Egyesült Arab Emírségek hatalmas tételben importál homokot
Ausztráliából.
-
Nem mintha nekik nem lenne épp elég - kacagtam fel.
-
Van. Csak nem olyan homok - mutatott rá Nina. - Az Emírségek
sivatagjainak homokja bármiféle ipari tevékenységre teljesen
alkalmatlan. Az ausztrál viszont kiváló.
-
Értem. Akkor ti is Ausztráliából hozattatok homokot a szobrokhoz?
-
Neeem - csóválta a fejét vidáman Nina. - Azért az sem alkalmas
mindenre. Az ilyen szobrokhoz speciális, bányászott és megfelelő
módszerekkel vizezett meg tömörített homok kell. Az áll csak
össze ilyen szépen - intett a alkotása felé.
-
Értem - bólintottam. - És abban rejtőznek csimpánzok?
-
Micsoda? - kacagott fel a fiatal művésznő.
-
Tudod, a szobrászok azt szokták mondani, hogy ők látják az
alapanyagban a kész szobrot. Csak meg kell szabadítaniuk a
feleslegtől.
-
Nos, igen. Valahogy úgy is van - bólintott még mindig mosolyogva
szőke társnőm. - Ezek a kis fickók alig várták már, hogy
előbújjanak.
-
Tényleg lenyűgöző - mértem végig ismét a szobrot. - Szinte már
az érzelmek is látszanak rajta. Ahogy ezek ketten ölelik egymást.
-
Igen. Érdekes állatok ők - nézett Nina elmerengve a szobrára. -
Nagyon fontos nekik a társaság, tudod? - pillantott rám a szeme
sarkából. - Gondoskodnak a társaikról és ha azoknak arra van
szükségük, gyakran meg is ölelgetik őket.
-
Néha én is szívesebben lennék csimpánz - mondtam elmerengve.
Szinte már éreztem, ahogy a semmiből kilép mögöttem egy
alacsony alak, hogy aztán átölelje a derekam és a lapockáimhoz
simítsa az arcát.
Egy
pillanatra le kellett hunynom a szemem és megfeszítenem az
izmaimat, hogy uralkodni tudjak magamon. Egy ideje már nem jártam
ilyen közel Hozzá, azonban még így is több száz kilométer
választott el tőle. A szívünket egymástól pedig most már egy
egész világ. Egy olyan szakadék, amit, bármennyire is szeretném,
bármennyire is odaadnám érte a fél karomat vagy a lábamat,
bármilyen szívesen is elmennék érte a világ végére, vagy
megküzdenék a tűzokádó sárkánnyal is, valószínűleg már soha
többé nem lehet már áthidalni.
Az
álomkép lassan szertefoszlott és visszatért a múlt ködébe.
Hiszen, bármennyire is fájt, Ő az én számomra már csak oda
tartozhatott.
-
No igen - rántott vissza Nina hangja a jelenbe. - Bizonyos
szempontból ők még emberségesebbek is, mint mi sokszor.
-
Aha - bólintottam, továbbra is a szobrot tanulmányozva. - A mai
szép, modern világunk csak azt érte el, hogy az emberek
eltávolodtak egymástól. Ma már, ha érzelmeket mutatunk ki
idegenek felé, akkor legalábbis furcsának, jobb esetben bolondnak,
rosszabb esetben közveszélyes őrültnek néznek minket.
-
Nem lehetnek jó tapasztalataid ezzel kapcsolatban. - Inkább csak
éreztem, mint láttam rám szegeződő, együttérző tekintetét,
miközben továbbra is az egymást ölelő csimpánzok szobrát
néztem.
Igyekeztem
erőt venni magamon, kiűzni a csalódottságot, a vágyakozást és
a rossz kedvet magamból, aztán pedig csak vállat vontam és
mosolyt erőltetve az arcomra, a mellettem álló nő felé
fordultam.
Elvégre,
a múlt már csak múlt. Ha kesergünk rajta, ha nem. Nem hiszem,
hogy egy jó darabig még képes lennék nem gondolni Rá és hogy
lenne a következő jó néhány hónapban olyan nap, amikor már ne
jutna eszembe minden áldott órában. De ha már egyszer itt vagyok,
egy ilyen csinos nő társaságában, miért ne koncentrálhatnék
erre? Hiszen Ninára keresve se lehetett volna kevesebbet mondani,
mint hogy gyönyörű és magával ragadó. Annyi idős lehetett,
mint én. Pár évvel talán még fiatalabb is. Karcsú testalkat,
atletikus termet és az az álmodozó, vidám, önfeledt és
bizakodó tekintet, ami azoknak a művészeknek a sajátja, akik
képesek belefeledkezni a világ szépségeibe, elfeledkezve a
csúfságairól.
-
De ha választhatnék, veled együtt nagyon szívesen lennék
csimpánz - kacsintottam rá.
Nina
kissé elpirult és halkan kuncogni kezdett a leplezetlen flörttől.
-
Hé! - folytattam egy hirtelen ötlettől vezérelve. - Kezd már
nagyon meleg lenni. Mit szólnál, ha meghívnálak valami hűsítőre?
Mellette pedig folytathatjuk ezt a beszélgetést - kacsintottam rá
cinkosan. - Vagy... ebédeltél már? Mert beülhetünk valahova enni
is. Őszintén, én nem vagyok igazán oda az itteni
specialitásokért, de a te társaságodért bármilyen kaja mellé
leülnék.
Nina
ismét felnevetett, majd vidáman bólintott.
-
Nagyon jól hangzik. Mehetünk - mosolygott rám, szemében pedig
pontosan azt a flörtölő csillogást fedeztem fel, amire
számítottam.
****************************************************************
Ha tetszett, olvass el egy másik történetet is, ahol B egy homokos tengerpartra látogat!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése