B utazásai térben és időben... Legalábbis majdnem. Irány a velünk élő középkor!
*****************************************************************************
A
csípős kora hajnali hideg tűként fúródott orromba, ahogy
beszívtam a kristálytiszta, szinte haraphatóan sűrű levegőt.
Az
éjszaka még nem volt messze. Még szinte ott lihegett az ember
nyakában. Ha most Egyiptomban lennénk, azt mondanám, Ré napisten
egész éjszakán át tartó küzdelme végeztével még szorongatja
az életére törő kígyó, Apophisz torkát, hogy az végre
kiszenvedjen és ő megkezdhesse újabb napi útját az égen, míg a
csúszómászó új életre kel odalent, várva a következő
éjszakát.
Itt
azonban nyoma sem volt küzdelemnek. Az üde zöld legelők fölött
csak az enyhe hajnali szellő lengedezett, a csendet pedig alig törte
meg bármiféle nesz. Még a Nap se kelt fel, csak a horizont peremén
megjelenő sárgásvörös derengés vonta halvány fénybe a tájat.
Nem nappali világosságba, csak annyira, mint egy hatalmas,
kiöregedett, már csak pislákolva elindulni képes reflektor fénye.
Az életet adó sugarak azonban így is kis szögben szelték át a
tájat, megtörve a völgyet övező, égbe törő hegyeken.
Már
most magasabban voltunk, mint Európa területének túlnyomó része,
a minket körülölelő, égbetörő sziklaóriások mellett pedig az
öreg kontinens legmagasabb csúcsa, a Mount Blanc, ha nem is
bújhatott volna el, úgy érezhette volna magát, mint egy magányos
gyerek a nagycsalád köreiben.
És
ez jellemezte a vidéket is. Különös, hogy minél kevesebb a hely,
ami megélhetést nyúlt, minél szegényesebb a kvártély, amit meg
lehet osztani, az emberek mégis annál jobban összetartanak. A
nagyrészt hegyes-völgyes, de emellett lankás, könnyen járható,
könnyen termelésbe vonható Európában az emberek egyre jobban
eltávolodnak egymástól, magányuk falai mögé húzódnak és
kisajátítják azt a sok földi jót, amit össze tudtak gyűjteni.
A világ olyan eldugott, zsebkendőnyi kis szegleteiben, mint például
a Kaukázus itteni völgyei, a létminimum környékén, a világ
egyik utolsó középkori társadalmaként tengődő emberek mégis
összetartanak. A nagycsalád tagjai megosztanak egymással mindent,
úgy bújva össze, mint az Európa és Ázsia határán emelkedő
gigászi hegyvonulat monumentális csúcsai.
Persze
ebben nincs olyan sok meglepő dolog. Ha kevés az élelem és azt is
nehéz megszerezni, embert próbáló feladat átjutni a falut
körülvevő természeti akadályokon, például az Alpokat
megszégyenítő tömegben égbe szökő hegyeken, az emberek csak
úgy maradhatnak meg, ha összetartanak. Az ezernyi kisebb-nagyobb
völgy lakói épp annyi kis közösséget alkotnak, melyek, pláne
ilyen magas hegyek között, még akkor sem érintkeznek egymással
túl gyakran, ha amúgy a nyáron a hágókat szabadon hagyó hó ezt
megengedi. Csoda hát, ha az ilyen hegyvidékeken a létért együtt
folytatott küzdelem legalább annyi népecskét hozott létre, mint
amennyi völgy bújik meg a hegyóriások között? Így vannak ezzel
a Kaukázus lakói is. Bár többnyire csak a legnagyobb völgyekben,
a Kaukázus két nagy vonulata között elterülő, tekintélyesebb
méretű süllyedékekben otthonra lelő három nagy etnikumról, az
örményekről, az azeriekről és a grúzokról emlékezünk meg, a
vonulatok tömbjeiben megbúvó völgyekben élnek még százával az
olyan kisebb-nagyobb néptöredékek. Olyan
még mindig ismertebb
csoportok, mint a csecsenek, az oszétek vagy az abházok, de olyan,
mindenki által elfeledett és a modernizáció által is elhagyatott
népecskék, mint az itt, Észak-Grúziában, Abházia és
Dél-Oszétia között, Felső-Szvanétiában élő szvánok.
Elképedve
néztem a vidék tucatjával négyezer méter fölé törő ormai
között megbúvó, dimbes-dombos kis völgyecskét. Mintha a
világnak ebben a szegletében megállt volna az idő. Mintha nem is
több ezer kilométert utaztam volna délkelet felé otthonról,
hanem csak pár százat nyugatra, majd az Alpok valamelyik
völgyecskéjét kipécézve magamnak, ott ezer évet vissza az
időben. Aszfaltozott utak, autók, beton épületek sehol. Csak
lovak, néhol a hátasok által vont kocsik és kőből épült
házikók. Na meg a dombocskák csúcsain álló, otromba
kora középkori bástyákra emlékeztető kőtornyok. Bár az emberek
megjelenése azért sejtetett valamit, de amíg nem vették elő
zsebükből az itt is megbúvó okostelefonokat, az embernek nagyobb
esélye volt több évszázaddal mellélőni az aktuális dátumnak,
mint sem.
Még
az élet is lassan folyt. Bár ilyen korai órán, amikor a
fejlettnek mondott világ kilencvenkilenc százaléka még alszik,
sehol sem igen folynak a dolgok gyorsabban, mint ahogy itt a
tagbaszakadt, szakállas férfiak gyülekeztek az istálló előtt.
Nana
viszont türelmetlenül toporgott mellettem. Nem tudtam igazán
eldönteni, mi zavarja jobban helyi kísérőmet. Az itteni
viszonyokat élete eddigi tizennyolc évében már bőven megszokó
szván lányt nyilván nem az általa feleslegesnek tartott ősi
hagyományok zavarták. Ez bizonyosan úgy beivódott az ő összes
porcikájába is, mint népe tagjainak többségéébe. A Kaukázus
ormai között élő szvánok nem csak jobb híján éltek ezer éve
megszokott körülményeik között, de foggal-körömmel
ragaszkodtak is az idők távlatába vesző hagyományaikhoz.
Az
olyanokhoz, mint például a most is készülő, halottbúcsúztató
ormoci. Az egyik jelenlévő férfi édesanyja negyven napja távozott
az élők sorából. A halál utáni ezen időpontról pedig a
szvánok különös körültekintéssel emlékeznek meg, mivel hitük
szerint ekkor távozik a lélek a túlvilágra. Ekkor a rokonság
tagjai rituálisan levágják szakállukat, már persze akinek van
biológiailag mit levágni, persze, és hajnaltájt elővezetnek egy
bikát. A kelő nap felé felé fordítják a jószágot, pálinkát
löttyintenek előtte a földre, majd az olvadó viasszal gyertyákat
rögzítenek szarvaira, mielőtt feláldoznák. Bár már két
ezredforduló is elmúlt azóta, hogy a helyiek keresztény hitre
tértek, korábbi pogány napkultuszuk máig sem veszett teljesen
feledésbe. Ezért hát a szintén a krisztusi tanok megérkezése
előtti időkbe vesző állatáldozat nem is történhet máskor,
mint az életadó Nap horizont fölé emelkedésekor.
Mi
persze a konkrét eseményt nem láthattuk. Nem sok közünk volt
ugyanis a történésekhez. Nekem, a nyugati turistának aztán pláne
nem, de Nanának sem különösebben, hiszen nem állt rokonságban
az összegyűlőkkel. De mivel mostanában csak ők ülték meg az
ormocit, én pedig ragaszkodtam hozzá, hogy láthassam legalább
azt, amit lehet belőle, kijárta, hogy itt jelen lehessünk. Még
akkor is, ha a szván férfiak nem nézték jó szemmel, hogy két
idegen nő sündörög körülöttük a szent eseményre készülődés
közben.
A
kutya pedig talán épp itt van a föld alá kaparva. Talán épp ez
frusztrálja ennyire a mellettem tébláboló lányt. A szvánok
ugyanis, bár épp annyira összetartóak, mint az ilyen szegényes
körülmények között élő és a középkori társadalmak is
általában, de nem csak olyan ősi hagyományokat őriznek, mint az
ormoci, a Nap kitüntetett szerepe, az állatáldozat, vagy a lóra
alapuló közlekedés, hanem az olyanokat is, mint a vérbosszú.
Egy
szván sohasem felejt és a kellően súlyosnak érzett sérelmét
késsel torolja meg. Nem hiába emelkednek lépten-nyomon ezek az
otromba kőtornyok a vidéken. Bár a nehezen járható hegyvidékek
sosem a jó közbiztonságról híresek, a középkori társadalmaknak
pedig, a maguk idejében, mindig tartaniuk kellett az idegen
hódítóktól, itt ez mégis a képletnek csak az egyik fele. A
Kaukázus ezen magasan fekvő, eldugott völgyei ugyanis a Föld azon
kevés szegletei közé tartoznak, ahova nagyon sokáig egy hódító
sem jutott el. A grúzok, az örmények és az azeriek ma sokkal jobb
helyzetben vannak és saját államukban élhetnek, a régebbi
századokban azonban sokkal jobban ki voltak téve a délről jövő
perzsa, makedón-görög, arab, török, de még az északról jövő
orosz támadásoknak is. A hegyek között rejtőző szvánok viszont
a tizenkilencedik század hajnaláig békében élhettek. Legalábbis
ezektől a nagy birodalmaktól. Olyannyira, hogy a veszélyeztetett,
alacsonyabban fekvő területeken élő, velük azonos hiten lévő
ortodox népek, idegen hitű támadók közeledtének hírére a
szvánokhoz küldték el a fosztogatóktól féltett vallási
ereklyéiket. A hegyi népek pedig olyan sokra becsülték ezt a
köteléket, hogy a veszély elmúltával a tárgyakat minden egyes
esetben visszaszolgáltatták.
Tehát
amíg a cári csapatok el nem értek ide az ezernyolcszázas évek
elején, a szvánoknak idegen zaklatástól nemigen kellett
tartaniuk. A szomszédétól viszont annál inkább. És talán pont
ezt szolgálják a kőtornyok. Mert errefelé a szván farkasa nem a
török, a perzsa, az orosz, vagy az éppen aktuális grúz
államhatalom, hanem a másik szván, akinek, ha kell, nyugodt
szívvel megforgatja a kését a mellkasában.
Könnyen
lehet, hogy ez aggasztotta fiatal kísérőmet. Félt, nehogy,
akaratlanul és tudatlanul is, valami meggondolatlanságot tegyek,
aztán az ő családján verjék el a port. Idegességében már vagy
századjára simította füle mögé sötétbarna tincseit és még
korához képest is kislányos arcát egy pillanatra sem emelte a
készülődő férfiakra, nehogy azok még egy ártatlan pillantását
is félreértsék, miközben a megfelelő pillanatra várnak, hogy
kivezessék a bikát a felkelő Nap elé a mezőre.
Aztán
a pillanat elérkezett, a férfiak pedig halk, feszültséggel teli
morajlással kezdtek szedelőzködni. Én viszont csak mozdulatlanul
álltam. Csak hátrafogott hajam végét babrálta a hűvös reggeli
szellő, miközben kabátom zsebébe mélyesztettem kezeimet.
Nanából viszont, úgy tűnt, ahogy a férfiak figyelme tartósan
másfele fordult, kiszállt minden feszültség. Amikor a készülődők
már egyértelműen egy fikarcnyit sem törődtek velünk, benyúlt a
zsebembe, hogy gyengéden megszorítva kivegye kezemet és magára
vonja figyelmemet.
-
Gyere! - suttogta szája sarkában bujkáló mosollyal és csillogó
barna szemekkel. - Most egy ideig üres lesz az istálló.
-
Mit forgatsz abban a csinos kis buksidban? - mosolyodtam el én is,
hiszen pontosan tudtam a választ.
Most
is, mint az elmúlt napokban már többször, lopva végigpillantott
rajtam, majd leplezetlenül elmosolyodott.
Nem
szólt egy szót se, csak amikor engedtem a gyengéd erőszaknak,
kézen fogva az istálló nyitva hagyott ajtaja felé vezetett. Én
pedig követtem és magamban némán kuncogva segítettem neki
keresni egy a célra alkalmas, tiszta szénaboglyát.
*******************************************************************
Ha tetszett, ruccanj ki B-vel egy másik magas hegyvidékre is itt: Hegyek ormán
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése