B-vel a föld körül
FIGYELEM! Ezzel a történettel tervezem lezárni a B magánya című alsorozatomat. Nem tartom kizártnak, hogy írok még ebbe a tematikába később is újabb történeteket, azonban ezek erősen az életem egy meghatározott szakaszához és helyzetéhez kötődnek, emiatt mostanában már nagyon kezdik aktualitásukat veszteni, már ami az ihletettségüket illeti. Emiatt van, hogy nem szeretnék ebben a történetben nagyon körképet festeni a helyzetről. Az alapszituációt a Magány című történetben megismerhettétek, a Sivatagi vihar, a Homokfeszt és a Magasban című novellákban pedig már részletesebb kifejtésre került. Előzetesen elolvasni csak az elsőt, a Magányt, tartom feltétlenül fontosnak, de megeshet, hogy anélkül is élvezhető ez az alkotás. Másrészt ez a vonatkozás indokolja a kicsit talán furcsa lezárást is. (Azt értelmezze mindenki, ahogy akarja!) Már a B-vel a föld körül-sorozat elindításakor hangsúlyoztam, hogy ezek a történetek csak akkor függnek össze, ha azt kifejezetten ki is hangsúlyozom egy-egy konkrét történet előtt. (Például mondjuk a B magánya-alsorozat elemei egymással igen, de a többivel...) Egyébként csak az alapszituáció közös. Szóval elképzelhető, hogy lesz ennek a történetnek folytatása, de lehetséges, hogy végül a lezárás legradikálisabb értelmezése is reálisnak bizonyul. Illetve lehet, hogy visszaköszönnek ennek a novellának elemei majd későbbi B-vel a föld körül-írásokban is, de az is lehet, hogy csak egy sehova nem vezető, csak önmagában céllal rendelkező kis kitérő marad. Én jelenleg az utóbbira hajlok, de bármi megtörténhet. Az idő dönti majd el.
**********************************************************************************
A forró szél úgy csapott az
arcomba, mintha csak egy gigantikus kemence előtt állnék, melynek nyílásából a
hirtelen kicsapó láng követelőző kézként nyúlna felém, maga előtt tolva a
perzselő légtömeget. Éreztem, ahogy a kavargó részecskék körülölelnek és
tépnek-szaggatnak mindent, amit csak érnek. Kaftánom úgy lobogott tagjaim
körül, mint a förgetegben repkedő zászló.
Egy pillanatra lehunytam a
szemem, kissé feljebb emeltem arcom és beleszagoltam a levegőbe. Alig tudtam
megállni, hogy ne prüszköljek azonnal az orromat megtöltő homoktól. Testemre
azonban ennek ellenére is lomha merevség telepedett. Mintha csak uralmába
kerített volna a hely hangulata.
Lassan, szinte már egy filmbeli
lassításba illő mozdulattal emeltem fel kezem, hogy följebb toljam napszemüvegemet
az orromon, védelem gyanánt a pofozó kézként az arcomba csapó homokkal telített
levegővel szemben és belemeredtem a messzeségbe.
Sikerült kiszúrnom magamnak a
környék egyik legmagasabb homokdűnéjét, így felcaplatva annak tetejére
tökéletes kilátás nyílt meg előttem a körülöttem elterülő messzeségre.
Nem mintha sok minden lett volna
szemlélni való. Sőt, igazából a nagy büdös semmi. És pontosan ez is. A nagy
betűs Semmi. Csak álltam ott és bámultam a végtelenbe vesző, szűnni nem akaró
homoktengert.
Ott terült el előttem a Rab-el-Háli,
a világ legnagyobb összefüggő homoksivataga. A vidék, melynek már a neve is
kifejező. Azt jelenti a helyi arabok nyelvén, hogy „Üres Negyed”. Itt, az
Arab-félsziget közepén, ahova sehonnan nem érkezik csapadék, se északról,
Szaúd-Arábia önmagában is sivatagos-félsivatagos vidékeiről, se nyugatról és
délnyugatról, amerre, a Vörös-tenger és az Ádeni-öböl vékony vízsávján túl,
melyek csak a part menti területek megöntözésére szolgáltatnak a légtömegeknek
elég nedvességet, a szinten kietlen
Szaharából. De még keletről sem, az
Arab-öböl ugyancsak nem igazán tágas vízfelületének másik oldalán magasodó
Iráni hegyekből. Délkeletről jöhetne bőséges csapadék, az Arab-öbölből, a
szelek azonban nem abból az irányból érkeznek. Így hát erre a vidékre nem jut
más, csak a csontszárazra szikkadt szelek, melyek lassan porrá őrölnek minden
követ, magukkal sodorva a törmeléket.
Elképzeltem, ahogy ott állok,
mozdulatlanul, hosszú-hosszú órákig, napokig, akár hetekig-hónapokig, és
figyelem, ahogy a végtelen homoktömeg, amely a szétmorzsolt kőzetekből marad,
lankás dűnéibe rendeződve lomhán vándorol tova a majdnem két Németországnyi,
hatszázötvenezer négyzetkilométernyi napégette pusztaságban.
Nem volt itt semmi. Szó szerint
semmi. Csak a szél, amely örökké görgeti magával hordalékát.
Sokak számára mindez nyomasztó
lehet. A perzselő hőség, az apró szemű por, amely durván behatol mindenhová, és
a végtelen némaság, a látóhatárig nyújtózó barnás szürkeség. Nekem azonban most
pont így volt jó.
Ismét lehunytam a szemem és
átengedtem magam a szél kutakodó érintésének. Engedtem, hogy hátra vesse
csuklyámat és beletépjen a hajamba. Épp kapóra jött, hogy nem rég vágtam le
hajdan hátközépig omló fürtjeimet egészen rövid, tépett frizurára. A körülöttem
áramló levegő most úgy markolt tincseim közé, mintha a megkurtított hajszálak
hiányzó részét keresné. Mintha ő is azt hiányolná.
De nekem most így volt jó.
Kellett a változás. Kellett az új, kellett a távolság.
Lelki szemeim előtt most, ezekre
a gondolatokra ismét felsejlettek a régi emlékek. A távolba tűnő, lassan egyre
homályosabbá váló képek. A múlt abban az ágyban, ahogy a szerető, puha test
hozzám simul és megtölt melegével.
Ez azonban már mind a múlté. Az
enyészeté. Mintha az a láthatatlan kéz tépte volna ki belőlem, ami most is a
széllel, vagy talán azon túl, a megfoghatatlanban nyúl felém, tapogatózik
körülöttem. A régmúlt homálya maradt csak.
Nem is lehetett volna erre
kifejezőbb helyet találni, mint a Rab-el-Háli. Bár pontosan tisztában voltam,
miért tátong ez a minden európai országnál (leszámítva Oroszország európai
területeit) nagyobb fehér, vagy inkább sárgásbarna, folt itt, az Arab-félsziget
közepén, de mégis úgy tetszett most, mintha csak egy tátongó seb lenne, ahonnan
egy láthatatlan kéz kitépett valamit. Elmémben műszerekéhez fogható
pontossággal játszódott le, hogyan haladnak a szelek a Földnek ezen a vidékein
és hogyan adódnak össze az éghajlat kialakító tényezői, hogyan hat a pont
megfelelő távolság az Egyenlítőtől, éppen a golyóbis potenciálisan egyik
legszárazabb részére, a Ráktérítőre helyezve a vidéket, mit tesz az óceánoktól
való nagy távolság és a körbe, Szíriában, Jordániában, Törökországban, Iránban,
Ománban és Kelet-Afrikában magasodó hegyek. Mindennek ellenére azonban mégis
szimpatikusabb volt most az a kép, hogy az egész valamiféle isten műve, aki el
akarta törölni ezt a bő félmillió négyzetkilométert a Föld színéről, és nem
hagyott a helyén mást, csak ürességet és a széllel szálló port.
Ilyen volt az én lelkem is most.
Kitéptem belőle mindent, ami a múltamhoz köt. Túlságosan fájt volna ott hagyni.
A helyén azonban nem maradt már semmi. Idővel talán majd beheged a seb,
kitölti majd valami más, valami új. Idővel talán az Üres Negyed is kizöldell
majd ismét, ha változik a világ állása, tovamozdulnak a kontinensek…
Én azonban ezzel most nem akartam
törődni. Sokkal jobban megfogott a hely misztikuma. Az az érzés, ami akkor
fogja el az embert, amikor teljesen egyedül van, közel s távol nem talál semmi
ingert, ennek ellenére, vagy talán épp ezért viszont úgy érzi, mintha mégis
lenne ott valaki. Vagy valami. Méghozzá nagyon is közel. Valaminek a lenyomata.
A hűlt helye. Valami megfoghatatlané.
A Korán megörökít egy történetet,
miszerint Allah elküldte egyik prófétáját egy virágzó és fenségesen gazdag
kereskedővárosba, hogy térítse meg gyarló népét. A helyiek viszont nem
hallgattak az isten küldöttére, aki ezért, miután embere elhagyta a vidéket,
egy hatalmas homokviharral, Szodoma és Gomorra módjára elsöpörte a gazdag
várost a föld színéről. A jemeni hagyomány szerint ez a település, amit a szent
könyv csak Oszlopos Irámként, avagy a Magas Oszlopú, a Fennkölt Oszlopú
Irámként emleget, valójában itt lehetett valahol, a Rab-el-Háliban.
Bár persze középkorias babonaság
lenne, de valahogy a maga misztikusságában érdekes elképzelés, hogy a
gigantikus homoksivatag valójában tényleg nem más, mint egy fájó seb Isten
művén. Egy nem gyógyuló heg, amit viszont a Mindenható inkább ott hagyott, mint
hogy megtűrje a hajdan virágzó és hatalmas, de istentelen kereskedővárost.
Én is éppen valahogy így téptem
ki és dobtam el magamtól az egykor édes, mostanra azonban már bántóan
megkeseredett emlékeket és igyekeztem eltemetni a homokban, épp úgy, ahogy
Allah a történet szerint Irám városát.
A végtelen portengerbe süllyedt
egykor virágzó civilizációt a Nyugat előszeretettel titulálja a hangzatos
„homok Atlantiszának”, találóan utalva arra, hogy a huszadik század végéig épp
úgy csak legendának hitték az egészet, mint Platón tengerbe veszett paradicsomi
királyságát. Az elmúlt évtizedekben azonban nem egy olyan romvárost találtak a
sivatag dűnéi között, melyek akár a vallásos iratok ihletői is lehettek. Az
ilyen történetek varázsát azonban talán éppen az adja, hogy nem tudjuk az
igazságot. Hogy ma már senki nem tudja, Irám valóban létezett-e valaha. Csak
mese? Vagy tényleg ott rejtezik egy valaha égbeszökően dicsőséges kultúra
elhamvadt csontváza valahol a homok alatt? Ki tudja? A kétség, a lehetőség
azonban megmozgatja az ember fantáziáját. És új reményt ad.
Csak álltam ott és lehunyt
szemmel átadtam magam a szél érintésének, ahogy tele fújta megcsonkított
hajamat és a ruha alatt minden porcikámat homokkal.
- Miss… Miss! – térített magamhoz
a nagyon erős arabos akcentussal felzengő angol kiáltás. – Jönni! Jönni le
onnan fenn! Vihar lenni erősebb egyre. Nem akarni maradni itt, amikor lenni
nagy igazán.
Akaratlanul is elmosolyodtam,
ahogy kinyitottam a szemem és hátra pillantottam. A dűne másik oldalán ott állt
kísérőm, aki elhozott ide, az Arab-félszigeten ejtett monumentális sebhely
peremére, feszülten toporogva félig már a homokba temetett kerekű terepjárója
mellett.
- Menni, menni. Indulni –
sürgetett idegesen, egyre csak a növekvő homokvihart fürkészve.
- Menjen csak, ha úgy akarja,
barátom! – válaszoltam nyugodt hangon. – Én még maradok kicsit.
- Meg lenni veszve? – háborgott
az arab. – Nem hagyni itt viharban.
Valószínűleg jobban izgatta testi
épségemnél az, hogy ha eltűnök a sivatagban, velem vész a pénztárcám is. Ahhoz
azonban most túlságosan is ködös volt az elmém, hogy ezzel foglalkozzak.
- Akkor várjon meg! – vetettem
oda egykedvűen és ismét az Üres Negyed felé fordultam, hogy lassú léptekkel
elinduljak a dűne másik oldala felé.
- Hova menni? – hüledezett
kísérőm. – Akarni csatlakozni Oszlopos Irám eltemetett népségéhez?
Egy pillanatra megtorpantam, majd
egy szívdobbanásnyi idővel később ismét elmosolyodtam. Mulattató volt a
gondolat, hogy neki is a legendás város jutott eszébe a szituációról.
- Még az is lehet – válaszoltam,
majd meg se várva reakcióját, ismét útnak indultam.
Elmémben egy távoli emlékkép
sejlett fel. Az, ahogy a valaha az életemet beragyogó csodával az oldalamon
egyszer valahol egy tágas teremben táncoltunk. Nem tudom már, hol történt, vagy
mikor. Hogyan kerültünk oda, lévén egyikünk se szeret táncolni? Nem számít már.
Régen volt. Talán igaz se volt. Talán csak a sivatag illúziójának szüleménye.
Homályos volt a kép, mintha a zene ütemére keringő alakjaink nem is csak pár
éve történt volna valahol a kies Magyarországon, hanem immáron bő másfélezer
esztendeje, méghozzá a ma puszta sivárság közepén akkor virágzó ősi
civilizációban.
Mintha valami vonzott volna a
kopár pusztába, messze a hajdan volt Irám megkopott, eltemetett porhüvelyébe.
Vonzott, én pedig mentem. Mentem és nem álltam meg.
********************************************************************
Ha tetszett, a B magánya alsorozat elemei mellett olvashatsz még más, hasonló hangvételű történetet is itt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése