Föld körüli utazásunk
első állomásául nagy eséllyel pályázhatott Európa
Magyarországhoz egyik legközelebb eső világhírnévvel rendelkező
turisztikai központja, az Adria Királynője, Szent Márk városa,
Velence.
Persze most
gondolhatnánk, ki ne hallott volna még épp eleget Olaszország
északkeleti csücskének erről a meseszép városáról. Most
bizonyára mindenkinek a lelki szemei előtt felsejlenek a lagúnák
partján emelkedő magas házak (középkori léptékkel mérve,
persze), az utcák gyanánt szolgáló csatornák, a gondolák, a
Szent Márk-tér a székesegyházzal, a Dózse-palota és Szent Márk
oroszlánja, a város jelképe. Velence azonban még ezek után is
tartogathat meglepetéseket, és sokszor nem is teljesen olyan, mint
várnánk.
Talán nem
szerénytelenség, ha azt mondom, földrajz terén én a nagy
átlagnál azért jóval műveltebb vagyok, azonban mindennek
ellenére egészen az elmúlt időkig úgy képzeltem el Velencét,
mint egy tengerpartra épült várost, ahol az Olaszországban nem
ritka középkorból visszamaradt városmag lassan, fokozatosan megy
át a Firenzében vagy Rómában is fellelhető városképből a
lagúnákkal és csatornákkal szabdalt negyedekbe. Ez azonban
egyáltalán nem így néz ki.
Velencét a 6. században
alapították az Észak-Itáliába betörő, rabló, fosztogató és
pusztító népvándorló törzsek elől Ravennából és a környező
kisebb településekről az Alpokból lerohanó és az
Adriai-tengerbe ömlő folyók hordalékából felépült apró,
partmenti szigetecskékre menekülő polgárok. Ebből már logikusan
következik, hogy, régi elképzeléseimmel ellentétben, a város
teljes egészében a tenger szigeteire épült. Természetesen ma már
számos elővárosa található a kontinensen, úgy mint Marghera,
vagy Mestre, de Velence maga a partoktól messze fekvő szigeteken
fekszik.
Persze ez a „messze”
csak emberi perspektívából nézve jelent nagy távolságot. A 6-10
kilométer széles lagúna épp elég nagy volt ahhoz, hogy
évszázadokon keresztül megállítsa nem csak a lovas nomádokat,
de minden más szárazföldi hódítót is. Velence meghódítására
igazán csak az pályázhatott, aki jelentős tengeri erővel
rendelkezett. Különösen, hogy a szigetekre épült városban nem
is nagyon kínálkozott más
megélhetési lehetőség, mint a
halászat és a kereskedelem, ami magával vonta a flotta fejlődését.
Úgy a kereskedelmi flottáét, mint a hadiét. Vagyis nem csak a
lagúnán kellett átkelni, de egy igen képzett tengeri haderőt is
meg kellett verni. Ez pedig biztosította Velence számára azt a
függetlenséget, amit gyakorlatilag egészen a 18. század végéig,
Napóleon hódításáig meg tudott őrizni. Ahhoz viszont ez a 6-10
kilométer már egyáltalán nem sok, hogy napjainkban közúti híd
vezessen át az elővárosokból a Velencét alkotó szigetek
pereméig.
Vaporetto |
Velencébe azonban mind a
mai napig nem lehet
behajtani kocsival. Mondjuk meg is nézném, ki
fér be még a legkisebb két üléses szélte-hossza egy kocsival is
a szűk sikátorokba, ahol sokszor még gyalog se fér el két ember
egymás mellett. Így a városban, ami hely hiányában 99%-ban még
ma is a történelmi időkben felhúzott épületekből áll,
gyakorlatilag az össz közlekedési lehetőséget a helyi BKV (vagy,
stílusosan, VKV), a vízibuszok, vagy olaszosan vaporetto-k
jelentik, amik bejárják a város nagyobb lagúnáit, így pár
tucat méternyire bármely helyszín megközelíthető velük.
Természetesen rendelkezésre állnak még a gondolák is, de csak azok számára, akik képesek és hajlandók lecsengetni a 90-140 eurós összeget
egy útért. Nem mondom, a párommal (ha lenne) én is szívesen megtennék egy utat egy jó hangú gondolással, akármennyibe is kerüljön, de mindennapos közlekedéshez ez azért arcátlanul drága. Emellett pedig már tényleg nem marad más, mint a jó öreg lábbusz. A szárazföldön még a szemetes is kézikocsival közlekedik, az összegyűjtött „árut” pedig egy a közelben leparkolt „kukáshajóhoz” szállítja. Ez mondjuk még annyira nem lenne vészes, de azért a várost járva, egy-egy két méternél nem szélesebb sikátorból nyíló lakást látva, az ember borzongva képzeli el, milyen lehet ide beköltözni. Az még csak a dolog egyik fele, hogy a 3x5x1 méteres ruhásszekrénnyel valahogy be kell manőverezni az ajtón, na de ha nem épp egy csatornától pár lépésnyire kezdődő sikátorban veszünk lakást, a célállomásra szállítani is csak kézikocsival lehet a cuccot. Na itt aztán tényleg hódíthat az IKEA a lapra szerelhető bútoraival.
Vaporetto-megálló |
Természetesen rendelkezésre állnak még a gondolák is, de csak azok számára, akik képesek és hajlandók lecsengetni a 90-140 eurós összeget
egy útért. Nem mondom, a párommal (ha lenne) én is szívesen megtennék egy utat egy jó hangú gondolással, akármennyibe is kerüljön, de mindennapos közlekedéshez ez azért arcátlanul drága. Emellett pedig már tényleg nem marad más, mint a jó öreg lábbusz. A szárazföldön még a szemetes is kézikocsival közlekedik, az összegyűjtött „árut” pedig egy a közelben leparkolt „kukáshajóhoz” szállítja. Ez mondjuk még annyira nem lenne vészes, de azért a várost járva, egy-egy két méternél nem szélesebb sikátorból nyíló lakást látva, az ember borzongva képzeli el, milyen lehet ide beköltözni. Az még csak a dolog egyik fele, hogy a 3x5x1 méteres ruhásszekrénnyel valahogy be kell manőverezni az ajtón, na de ha nem épp egy csatornától pár lépésnyire kezdődő sikátorban veszünk lakást, a célállomásra szállítani is csak kézikocsival lehet a cuccot. Na itt aztán tényleg hódíthat az IKEA a lapra szerelhető bútoraival.
A szűk utcácskáknak
viszont előnye is van. A zegzugos utcahálózat miatt nemigen fúj
be a szél, a nap is csak a déli órákban süt be, már ahova
egyáltalán besüt, nincs hangos dudálás, kipuffogó-gáz és a
többi és a többi. És, ami meglepetés, az esetek túlnyomó
többségében a halszag sem terjeng.
Velence kerületei |
Ponte Rialto |
A másik nagy
nevezetesség a Szent Márk-tér és a mellette álló Dózse-palota.
Ez a tér, bár a mi Kossuth-terünknél nemigen nagyobb, velencei
léptékkel gigászi üresen hagyott terület. Képzeljük el, mit
jelent egy ekkora helyet kihasználatlanul hagyni egy olyan városban,
ahol heringekként zsúfolódnak össze a házak a sokszor két
méternél is szűkebb sikátorok két oldalán! A városvezetés
viszont mind a mai napig hallani sem akar arról, hogy még csak
időszakos épületet is emeljenek a tér közepére, ami így a
turisták és a galambok birodalma.
Ide kívánkozik, hogy
Velencében a madarak hihetetlenül szemtelenek. Ebben a tömegben
nem csoda, hogy már nem félnek az embertől. Nyilván, ha valaki
meg akarja őket fogni, elmenekülnek, de amúgy arra is vigyázni
kell, nehogy valakinek az arcába vágódjon egy épp felszálló
galamb, illetve a Szent Márk-téren az óvatlanul falatozó turistát
úgy megrohanják és ellepik a jámbor szárnyas jószágok, mint
annak a rendje. De nem ám, hogy köröznének tisztes távolságban,
mint a zsákmányra leső cápa. Szépen rászállnak az ember
karjára, vállára, fejére, cseppet sem zavartatva magukat. Ha
pedig egy étteremben kényelmesen hátradőlve emésztünk, azért
figyeljünk oda, nem-e telepszik az asztalunkra egy galamb vagy
veréb, és kezdi el csócsálni a pizzánkat!
Ha pedig már az
állatoknál tartunk, említsük meg a város talán leghíresebb
jószágát, a macskát! Ugyebár már ősidők óta talán a két
legelterjedtebb háziállat a kutya és a macska. Már ha nem
tekintjük az olyan haszonállatokat mint a ló, sertés, juh,
kecske, na de ezeket egy városban hiába is keresnénk. Viszont a
szűk utcácskákban kutyát sétáltatni is rémálom lehet. Zöldet
nemigen találni, csak a perem részeken. Az olaszok pedig amúgy sem
túl kutyás nép. Rómában is gyakrabban találkozni macskákkal.
Nem hogy még Velencében! Hiszen a város jelképe is egy oroszlán.
(Bár más okból. Az állatok királya Szent Márk jelképe volt,
aki a kora középkor óta a város védőszentje, amikor ereklyéit
a korabeli szervkereskedelem keretében itáliai kereskedők
átcsempészték Alexandriából ide. Azt pedig gondolom mondanom se
kell, hogy az evangélistának életében köze sem volt Velencéhez,
így annak se, hogy az oroszlán lett a jelképe.) Természetesen a
nagy hajózó nép amúgy is több hasznát vehette a kisebb termetű,
fürge, hajlékony állatnak, mint egy behemót kutyának.
(Chihuahuákról meg yorkshire terrierekről most ne is beszéljünk,
pláne mert azok a középkorban még nem is léteztek!) Különösen,
mivel a cirmos jószágok előszeretettel kapják el a fa hajókban
és azok romlékony rakományában nagy kárt tevő patkányokat.
Bizonyos időkben a Velencei Köztársaságban törvény is volt,
hogy minden kifutó kereskedelmi hajón „szolgálnia” kell
minimum három macskának. A korabeli szerződésekben szerepel is a
„tre gatti” (olaszul „három macska”) kitétel. Mára
azonban
ezek a cseppet sem barátságos jószágok igencsak eltunyultak, és,
a galambokkal ellentétben, eszük ágában sincs ráfanyalodni a
házi kosztra, mivel túlnyomó többségük ma már nem a macskusz
házikusz, hanem a macskusz kitekattusz fajtájába tartozik. (Értsd:
Macskakaján él.) Hát igen, így múlik el a világ dicsősége.
Vagy, ahogy a bölcs latin mondja, sic transit gloria mundi.
Szent Márk székesegyház |
De, visszatérve a Szent
Márk-térhez, nem csak a galambok találhatók meg itt, hanem a
város egyik fő nevezetessége, a Szent Márk székesegyház is,
ahova, nagy meglepetésre, ingyenes a belépés. Emiatt a hosszan
kígyózó soroktól sem kell megijedni, hiszen nem kell kivárni,
amíg mindenki előhalássza a megfelelő mennyiségű eurocentet,
szóval gyorsan lehet haladni.
A Velencei Köztársaság zászlaja |
A Dózse-palota |
Velence ugyanakkor ma már
messze nem az az ódon város, ami volt évszázadokkal ezelőtt. Már
csak amiatt sem, mert utcáin a turisták száma a helyiek
többszörösére rúg. De itt említhetjük a nyilván történelmi
léptékkel mérve nem rég óta üzemelő vaporetto-hálózatot is.
Illetve a művészeteket sem csak a régi képviseli. Bár kérdés,
mennyire pozitív dolog, hogy az épp mostanában esedékes Viennale
fesztivál keretében a Dózse-palotával szemben, a Grand Canal
túloldalán felállítottak egy jó húsz méter magas,
Buddha-torzóra emlékeztető meztelen, lilás-rózsaszín „szobrot”.
És ha mér Velencéről
beszélünk, nem mehetünk el azon híresztelések mellett sem, hogy
a globális felmelegedés következtében a várost hamarosan elnyeli
a tenger.
Itt most nem akarok
belemenni abba, hogy a globális felmelegedés valós jelenség-e
vagy sem, de mindenesetre félrevezető az olyan képekre
hagyatkozni, ahol például a Szent Márk-teret látjuk vízzel
borítva. Ha csak ennél a példánál maradunk, a szóban forgó tér
szűk ötven méterre van a Grand Canal partjától és alig pár
méterre annak szintjétől. Ebből, aki kicsit is konyít a
földrajzhoz, rájöhet, hogy az időtlen idők óta létező
árapály-jelenség következtében a víz globális felmelegedés
nélkül is tud emelkedni, de vissza is süllyed. Amellett az
emberiség megjelenése előtt is léteztek nagy viharok, amik még
jobban is megemelhetik a vízszintet. Vagyis, ha nem is árasztja el
minden kis dagály Velence főterét, egy több napos esőzés után
ez annyira nem meglepő jelenség. Amellett, a kisebb lagúnák és
csatornák partján álló házakon a vízre nyíló kvázi
garázsajtókon, ahol az autó gyanánt használt motorcsónakkal
járó helyiek be tudnak parkolni, megfigyelhető a jó 4-5 méteres
vízszintingadozás a faanyag korhadásából. A vízszint azonban
most sem túl magas.
Vagyis, nem kell sietni.
Velence még egy darabig ott lesz. Ha pedig valami veszélyt jelent
rá, az nem az áradás, hanem a laza talaj. A szigetek többségén
ugyanis a beépítés előtt mocsár terült el, amit ugyan
lecsapoltak, de aljzata ettől még nem lett gránitszilárdságú,
így az épületek könnyen megsüllyedhetnek.
Végezetül megemlíthető
még a Velence fő szigeteitől nem messze fekvő Murano és Lido is.
Előbbi gyakorlatilag egy nagy üveggyár. Ezen a szigetecskén
egymást érik az üvegmegmunkáló műhelyek, ahol díszes
poharakat, kancsókat, lámpákat, nyakláncokat, szuveníreket és
miegymást készítenek, elárasztva velük a város ajándékboltjait.
Utóbbi pedig a város strandja, ahol megtalálható az oly sok
helyen fellelhető homokos tengerpart is. A belépés a strandra
ingyenes, már annak, aki képes elviselni a homokban grasszáló
napszemüveg-, ernyő- és ajándéktárgy-árusok zaklatását.
Összességében Velence
egyik oldalról nagyon is megérdemli hírnevét. A lagúnákkal
átszőtt város valóban párját ritkítja hangulatával.
Ugyanakkor, mint szerintem bármely más helyre sem, ide sem érdemes
a rózsaszín ködös mesékkel a fejünkben ellátogatni, mert
nagyot csalódhatunk. Velence szép város, de mégiscsak ugyanúgy
egy épületekből álló tömörülés, mint bármelyik másik. És
bár a történelem viharai, nem kis részt fekvéséből fakadóan,
Európában szokatlanul jó állapotban hagyták, ma már utcáit
nagy részt a turisták és a szuvenír-árusok örök párosa és a
macskák helyett a ki tudja honnan ide hurcobált kutyák uralják.
Viszont ha ezt észben
tartjuk, mindenképp érdemes ide ellátogatni egy könnyed
vakációra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése